Nov 9, 2012

Senjata utama korang di dalam Job Hunt ialah : RESUME

 hey uols,


ok hari ini aku nak cerita pasal kawan aku yang tengah nak apply internship kat salah satu company swasta di ibu kota. Tersebutlah kisah dia pergi interview itu dan dia yakin yang dia akan dapat buat intern kat situ.

tapi dia tak tahu kisah disebalik tabir dimana tempat dia nak apply intern tu kawan aku ada keje kat situ dan dia tolong usha, biasalah kawan2 confirm kita nak tahu result dia kan so kawan aku tu cakap dia berkemungkinan tak dapat sebab apa yer? sebab dibawah:

1 - Gambar dia tak professional, sebab dia letak gambar yang kurang menepati kriteria didalam mencari kerja
2 - lepas tu semua dalam resume dia takde satu reference pun yang tercatat. So macam mana kalau orang tu nak buat reference.
3 - communication skill dia, umpama ayam terpekik melolong ternampak ular, plus in BI exactly lah most of the interview session in English kan.

hanya itu sahaja details yang aku dapat dari kawan aku yang kerja tu, dan kita orang dah advise kat budak yang nak apply tu cuba pergi apply mana-mana company sebagai backup akan tetapi dia enggan kerana dia yakin dia akan dapat di tempat tersebut sambil menaruh harapan yang tinggi.
 eh aku macam kenal, ko kan yang cur kat tasek tu.

Bagi aku lah RESUME memainkan peranan penting sebab aku juga ada pengalaman untuk interview, walaupun resume aku tak berapa nak cukup lengkap tapi dengan keyakinan yang ada dapat gak lah intern kat tempat yang aku apply tu.
makcik yakin dengan kemampuan adik2 diluar sana ituuu.

Resume seharusnya tersusun rapi Well Structured gitu, biar yang interview kita tu faham apa yang mereka baca dan kalau boleh resume tu biar sesimple yang boleh dan paling penting sekali ialah objective kita di dalam mencari pekerjaan. Kita highlight kan motif dan objective kita tu :)

Aku ada seorang kawan ni dia punya senjata memang hebat, dia hanya perlukan sehelai kertas A4 dan didalam tu segalanya tercatat segala maklumat yang mereka inginkan. Aku budget dia punya info mesti padat maklumlah dah dalam 1 kertas putih sure ko nak sumbat macam2 kan, dari ko lahir hinggalah ko dah nak kawin kekdahnya.
 akak dulu time jadi lelaki pernah wakil ke beijing dalam acara lebarkan celah.

 dan dia pergi apply kat Bank dan orang Bank itu impressed yer dan dia terus nak amik budak tu intern kat situ juga. Dan aku pun usha apa yang meletup sngt dia punya RESUME tu smpi orang tu boleh amik dia praktikal tanpa interview. Sekali aku tengok aha memang simple, dia just bagi tahu objective, motif dan matlamat dia nak apply kerja tu. 

Details lain tu for sure lah ada kan takkan lah pula dia bodoh2 letak objective, motif dan matlamat semata kan. Kang itu cacat akal juga namanya hahha. Mungkin dia kreatif dalam menyediakan resume dan sendiri tahu psikologi orang ni macam mana.

Ni lagi satu tips aku nak bagi tahu, sebab cikgu aku time sekolah ada cakap so aku cakap kat korang. Bila korang print resume korang pada A4 tu kalau boleh pakai kertas yang color-color skit, nanti orang nampak yang korang ni bersungguh dan berbeza, wah gituuu yelah contohnya kalau korang apply kerja tu dan candidate pula ada 50 orang yang request tak ker persaingan itu muhibbah. sekali dia tengok kertas resume uols colorful berbanding dengan kertas lain yang putih pucat, uols dah dapat point kat situ. Maklumat dalam tu pun kenalah tip top kan kalau tak sia2 je uols.
hah tengok adik2 kita ni colorful tak haha. 

ok lah uols, bagi mereka yang dah settle internship period tu saya doakan korang berjuang untuk mencari kerja ok, dan kepada mereka yang baru nak cari intern tu tambahkan confident level, biar orang nampak cacat diluar akan tapi tetap mulia dihati haha

Cik Rosmah mana sari kita, nak g petih dauh teh ni bai uols :)


No comments :