Apr 5, 2013

Cikgu Bahasa Melayu aku terbaik!



hey uols,

Teringat lagi dulu-dulu time sekolah rendah dalam bilik darjah tu aku yang paling penakut sekali kalau kena marah oleh cikgu selalu je akan buat yang terbaik utk mengelak kan aku kena marah pelbagai alasan yang aku gunakan walaupun buku latihan dan kerja sekolah tak siap.
 
5 hari cikgu suruh korang siapkan keje sekolah kannnn?
Time tu adik masih bergetah lagi uols,  Yang penting aku ada seorang cikgu cina lelaki yang ajar bahasa melayu dan tiap kali tu lah kerja sekolah yang dia bagi sangat banyak nak dijadikan aku ni seorang sasterawan agaknya.

Ingatlah lagi kerja sekolah yang dia bagi aku tak dapat nak siapkan lepas tu cikgu tu boleh cubit area tetek aku. Mak oiiiiii sakit dia lebih dari kena gigit semut api, naik biru dibuatnya. Pernah juga ari tu satu kelas dia rotan sebab kita orang buat kecoh dalam kelas. 

The best part bila sekolah ada bekal kan sekotak pensel 2B dan juga buku latihan yang banyak. Time tu betul-betul waktu bahasa Malaysia so cikgu cina tu masuk. Dari jauh Nampak senyuman plastik beliau, “ok muirid-murid sayang cikgu tak? Kalau sayang setiap murid kena dermakan cikgu satu buku latihan.”

Buku latihan yang kita orang dapat bukan jenis kulit coklat tu ni buku latihan yang panjang macam buku log tu. Dalam kelas tu ada lebih kurang 40 murid tak pasal-pasal cikgu dapat collect 40 buah buku latihan percuma haha.
Hebat tak plan beliau, nak tak nak kena juga bagi sebab dia cikgu kami, dan kami selalu respect cikgu kami. Jahat ke mereka! Tegas ke mereka! Apa yang kami di ajar dan di didik dari kecil CIKGU adalah penyuluh jalan kami
Itu budak sekolah dulu, itu pelajar dulu. Mak ayah selalu pesan kat cikgu kalau mereka bagi kad report “cikgu kalau si Leman ni buat jahat/nakal cikgu rotan je. Saya tak kisah”

 
ouhhhh abang itu cikgu rotan sama anak kita!
Tapi itu zaman dulu, zaman sekarang ni? Hmmmmm cikgu sendiri pun dah kecut perut nak jadi cikgu sebab takutkan pelajar dan juga mak bapa pelajar. Pantang kena rotan sikit terus ngadu terus saman. Choiiiiii budak-budak sekarang OVER TRENDING. Manja ewwwww
Mak ayah harus lah berfikir secara rasional, cikgu mana yang nak denda anak murid yang tak lakukan kesilapan betul tak? “Leman siapa suruh datang kelas awal?, berdiri kat tengah padang skang” bodohkan? Anak manja jangan mak ayah turut jadi bodoh ok? Haha maaflah kalau ada sesiapa yang terlabel 
oh ini cikgu memang patut kena sama saya. Mau rotan sama saya punya anak lagi.
Aku pun ada terfikir nama anak zaman future nanti dah takde macam kita 80an dulu kan, Leman bin Kulup, Setiawan bin Rajasta, Merah binti Tumpul.
Yang penting sekarang nama nak ikut trending. Bio Aura Natasya Bella binti pak johan, Putri alaisya Kaisha binti Farhan junub, Casandra A/P marakesh
oi bro nama gua latipah schumacher. Amacam hebat tak gua?

No comments :