Mar 14, 2014

Camera Review: Sony Alpha 5000, meriah shooting kesana kemari

Hi Uols,

Korang masih ingat lagi tak liputan sempena pelancaran Camera Sony Alpha 5000 ni, so sekarang ni mek akan try untuk bawa keluar untuk shoot beberapa gambar sebagai review ^_^


Contohnya mek akan shoot Selfie, Makanan, #OOTD dan juga Scenery.
Tapi sebelum itu korang harus ingat yer! mek menggunakan Camera Sony Alpha 5000 (Single lense RM1999) terdapat dalam 3 waran (Putih, Pink dan Hitam). Sebagai seorang yang beginner dalam menggunakan camera compact canggih seperti ini mek mostly menggunakan Superior Auto, Intelligent Auto dan juga Scene Selection.  

Mari kita tengok hasil reviewnya: 

Superior Auto: Shoots automatically while reducing blurring and noise,

Superior auto dan juga Intelligent Auto sememangnya banyak membantu kepada mereka yang inginkan setting dan hasil yang cepat untuk setiap gambar, ianya selalu menjadi penyelamat kepada semua keadaan. 
Seriously selfie menjadi lebih mudah dengan adanya Screen Flexible yang boleh pusing hingga 180 darjah.
Siapa sangka bukan sahaja boleh banyak kan selfie dalam gambar ni tapi boleh juga adjust camera mengikut angle kesesuaian masing-masing.
Screen mudah alih 180 darjah!
Scene Selection (Macro): shoots close ups of small subjects such as flowers and food in clear and sharp focus.
Testing yang pertama ialah di Meatballs Ikea.
Penggunaan cahaya yang kurang membuatkan ianya nampak sedikit malap tanpa menjejaskan imej dan kualiti gambar.

Testing kedua: manakala yang ini pula ialah hasil tangkapan waktu dinner di Chilis, Pada mek menggunakan single lense sudah cukup untuk snap gambar makanan dimana still boleh nampak details pada gambar tersebut. Selain dari itu juga function background de-focus juga turut menambahkan lagi impak pada gambar tersebut.

Hint: Tak perlu terlalu dekat pada object untuk dapatkan hasil yang lebih detail, zoom in banyak membantu untuk mendekatkan lens pada object seperti di atas. 

Scenery Selection (Landscape): Shoots the entire range of scenery in sharp focus with vivid colors.
Pertama: Ianya hasil dari tangkapan di sekitar jalan raya Sepang, Landscape memang berfungsi untuk menangkan hampir keseluruhan penjuru camera, selain dari itu juga filter yang terdapat pada sony alpha 5000 boleh ditukar mengikut citarasa masing-masing.
 Kedua: Hasil #OOTD (outfit of the day) ini juga di tangkap menggunakan menu dari Scenery Selection iaitu Landscape. Background yang cukup cerah tapi still tidak overshadow mek yang vogue pose di depan ^_^
Terserah dari korang sama ada nak jadikan pic ini potrait atau landscape.
 Ketiga: Manakala hasil tangkapan kedua ini dari tingkap rumah mek, dikala waktu senja menampak kan lagi dramatik di petang hari. Dua waktu yang berbeza menghasilkan satu gambar yang cantik! Setting ini hanyalah Landscape semata tanpa menggunakan sebarang setting dan edit.

Intelligent Auto: Automatically identifies the scene's characteristic and shoot a photo.
 
Seperti yang mek mention dari awal, Intelligent Auto paling banyak mek gunakan untuk selfie dan juga #ootd kerana memudahkan kerja mek untuk setting, tidak perlu cerewet. Bila berada di luar cahaya turut menjadi bonus untuk menambah kecantikan pada gambar korang. 
selepas tengok video ni korang akan nampak betapa indahnya camera ini, rupanya ada banyak lagi features yang belom mek explore.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
The best features of all: Wifi Smart Transfer. hehe
Serius bagi mek ianya lebih mudah kerana dari gambar yang berkualiti tinggi korang boleh terus upload ke account social korang seperti Instagram, Tumblr, Facebook dan lain-lain.
mek dah install dan cara untuk transfer memang sangat senang dan pantas ^_^ 
no wonder lah gambar korang dalam Instagram cantik-cantik rupanya ini rahsiah korang haha!!!
Klik PlayMemories untuk lebih lanjut

Untuk info lebih lanjut tentang camera klik Camera Sony Alpha 5000
Specification tentang camera klik Sony Alpha 5000 specification

3 comments :

shazillahsani.com said...

mek beli ker?? serius jeles..hahaha...cantik gambarnya..

Kifli Mally said...

@SecretOfShailaeh jangan mcm tu ^_^ mana ada lah huhu

Mawardi yunus said...

huyoooo terbaiklah