Dec 30, 2015

Dapatkan Permit mendaki Bukit Tabur di Pejabat Hutan Daerah Selangor.

credit: http://ramonfadli.com/
Hi uols,

InsyahAllah esok KM dan zuzu akan pergi menawan Bukit Tabur yang terletak di Taman Melawati Gombak. Ini semua plan yang last minute, sebab dah lama rasanya tak buat benda adventurous seperti ni. 

Sebelum pergi mendaki bukit tabur, research dan persediaan adalah amat penting. Kalau korang main terjah je bahaya dan maut menanti di hadapan ok. Jadi KM dan zuzu dah pun buat sedikit sebanyak research berkenaan dengan bukit tabur ni. 

Hasil dari pencarian weols, sekarang ni kalau nak mendaki bukit tabur uols kena ada permit. Tanpa permit korang tak boleh nak mendaki. Rasanya ada juga yang pergi mendaki secara haram, jadi semua ni di luar penguasaan ranger. Kepada mereka yang berani mati tu di nasihatkan untuk berhati2 ok. 
Tadaaaaa ini lah dia lampiran untuk Permit yang di perlukan dari setiap pendaki. Process untuk menunggu permit ni siap memang cepat, tapi semalam waktu KM pergi pegawai mereka dalam meeting. Jadi process nak dapatkan approval tu lambat jadi KM datang untuk collect keesokan harinya. 

Di Mana nak dapatkan Permit Memasuki Bukit Tabur:
korang boleh dapatkan di alamat seperti dibawah ni: 

Pejabat Hutan Daerah Selangor Tengah 
KM 11 (Batu 7), Jalan Cheras - Kajang, 
43200 Cheras, Kajang, Selangor Darul Ehsan
Tel: 03-9075 2885
Fax: 03-9075 6022
Setiap seorang di kehendaki untuk membayar yuran permit sebanyak RM5

korang boleh tengok kat bawah ni landmark untuk pergi ke Pejabat Hutan tersebut, 
kalau korang menuju ke Kajang, depan sikit dari Cheras Sentral selekoh masuk ke simpang petronas korang akan nampak gate kecil macam ni. Tempat tersembunyi sikit. Jadi harap korang boleh alert.
Tip persediaan yang KM dah sediakn untuk esok: 

1. Gloves
2. kasut yang bersesuain
3. mineral water / hundres plus
4. power bank (untuk power support nak berselfie :)

untuk info lanjut korang boleh layari facebook page mereka ni:  https://www.facebook.com/BukitTaburTreasure/posts/734751516653624

ok guys tunggu esok update dari KM ok....