Feb 11, 2016

Setiap orang ada impian simpanan masing-masing.

hi uols,

Kalau nak di-ikutkan dah hampir 2 tahun berkecimpung di dalam industri pekerjaan, korang pasti ada yang tak tahu KM ni keje sebagai apa kan? 

Di dalam dua tahun ni ada banyak lagi cabaran dan impian yang harus KM kejar. Tapi semua kejayaan tu bukan nya datang dengan sekelip mata. Tapi semua tu harus di rancang dengan penuh teliti. Sebab KM tak nak ada kesilapan yang terjadi. Tapi biasalah bila kita start membuat PLAN, kegagalan kecil tu bukan lagi satu issue.

korang agak2 di dalam masa 2 tahun ni dah berapa banyak duit dalam savings account sendiri yang KM kumpul? haha siapa dapat teka KM belanja dia cendol mamak kat cheras. haha :) takde lah cuma KM nak share dengan korang kita ni jenis darah muda, kalau boleh semua tu nak enjoy je. KM dari kecil lagi bukan jenis orang yang senang semua kena berusaha. Dulu sebelum menempuh dalam bidang kerjaya ni semua kena bersabar. Tapi bila dah start bekerja baru lah terasa diri ini stabil sikit.
korang semua tahu tak baru-baru ni KM bawa ayah KM pergi tengok movie IPMAN 3, dan cuba teka itu adalah kali ke berapa KM bawa ayah pergi tengok movie. Sebenarnya ini adalah kali pertama ayah pergi di sepanjang hidupnya. Serius sebab selama ni bila ayah dah start berhijrah ke Kuala Lumpur ayah bekerja siang dan malam menyara kami sekeluarga. Ayah memang tiada cuti seperti ayah2 lain, waktu tu kami adik beradik yang lain masih lagi dalam pengajian. Ayah memang langsung tiada masa untuk berehat dan berhibur. Jadi bila Ayah dah pencen ni, ini adalah masa yang sesuai kami semua adik beradik bawa ayah pergi bersiar2 dan berjalan2. #sebak kejap sebab bila ayah luahkan perasaan selepas balik dari movie tu. Rasa bahagia sangat bila dapat meluangkan lebih banyak masa dan aktiviti dengan Ayah selepas ni. 
KM sendiri akui KM start bekerja agak sedikit lewat pada usia KM sekarang ni, dan ianya mungkin akan mengambil masa yang agak lama untuk merancang masa hadapan sendiri. Jadi persediaan awal dan perancangan yang teliti mungkin sedikit sebanyak dapat membantu untuk meringan segala perancangan, terutama sekali dalam perihal melibatkan savings ni.

Tapi untuk peringatan KM sendiri, itu hanyalah perhentian bersifat sementara. Sebab planning savings yang betul dalam jangka masa yang panjang adalah lebih terjamin. Yelah siapa yang tak nak ada rumah sendiri, ada simpanan untuk planning family, ada savings yang lebatsss, dan mempunyai access untuk pergi melancong bila2 masa kita suka.

Cuma apa yang merisaukan KM bila semua yang kita rancang ni end up tak menjadi seperti apa yang kita nak. Itu memang betul kita hanya merancang tapi tuhan yang menentukan segalanya. Rancang lah sebaik mana tahu kalau Tuhan belum lagi mengizinkan kita mendapat rezeki yang melimpah ruah selagi tu lah kita perlu berusaha dengan lebih lagi.

Jadi tak salah kalau kita merancang serta berusaha lebih untuk menjamin masa depan yang stabil. Betul kan? Satu je yang selalu bermain dekat kepala KM ni, andai kata kita diberi usia yang panjang. Kehidupan sebagai seorang yang bersara sememangnya memerlukan cost kehidupan yang stabil. KM memang sangat risau bila dah retire nanti.

 Kerja sekarang pencen confirm tak di support sebab kerja di company swasta. Jadi plan sebegini amat amatlah penting. Nasib baik KM ada beli savings plan dari Sun Life Malaysia Money for Life baru-baru ni. Sekarang KM tak yah risau lagi pasal kesuntukan wang untuk berkahwin, honeymoon, beli rumah atau pun melancong sesuka hati lepas pencen nanti. Sebab KM tau dengan savings plan ni, masa depan kewangan KM terjamin!

Kalau korang pun berminat pasal Money for Life dan ingin tau lebih lanjut pasal keperluan kewangan korang di peringkat kehidupan yang berbeza, layari lah link di bawah ni

https://www.moneyforlife.my/resetthefuture/

No comments :