Jul 7, 2016

Mungkin ni rezeki di hari raya kot, google adsense approved! [udpated]

hi korang, macam mana dengan raya? pasti korang semua tengah beraya sakan di samping keluarga tersayang kan?

raya aku untuk tahun ni pun seperti biasa je tiada apa yang special, sebab kami sekeluarga sambut dengan ala sederhana. Tak meriah rasanya bila adik perempuan aku balik ikut husband dia dan adik lelaki aku yang second tu beraya kat kampung (sabah) jadi tinggal lah kami 4 beranak beraya di KL.

walau apa pun raya tetap raya kan? tapi aku berasa sedikit gembira untuk tahun ni sebab google adsense dah approve application aku untuk terpapar di dalam blog aku yang tak seberapa ni. Mungkin dengan adanya google adsense ni sedikit sebanyak memberikan aku motivate untuk kembali aktif berblog. 

siapa lagi ingat sekitar tahun 2005-2009, kan zaman ni siapa yang bertaut di bawah nuffnang mereka semua ni akan berasa best gila sebab boleh dapat side income dari blog termasuk lah dengan diri aku sendiri. Dari nama blog yang merapu 

-qieflysidolce,blogspot.com
-kiflimally.blogspot.com
-kiflimally.com

hinggalah transformasi demi transformasi aku cuba ikut, at last bertahan dengan nama domain sendiri, setahun aku bayar 35ringgit untuk maintain kan kiflimally.com tu. Yang bestnya dengan google adsense ni mereka bayar kita dalam rate USD lepas tu minimun yang dia setkan before cash adalah 100USD, dan aku dah lama tunggu approval dari dorang, sebab aku pernah apply sekali tu depa reject sebab team mereka cakap certain requirement dari blog aku tak meet request yang mereka tetapkan. Jadi aku minta pakar website dan sedikit tips ini yang mereka bagi tahu untuk dapat pelepasan / kelulusan dari Google Adsense.
korang tengok lah iklan yang bercahaya indah menyelubungi blog kiflimally.com

1. Blog kena original dan bukan nya write up copy paste.
2. Tidak ada tutorial yang yang berunsurkan kepada pembaca anda untuk download secara haram.
3. Bukan entry copy paste. 
4. Gambar yaang korang snap bukan hak milik korang, dan kalau copy dari website tapi tidak memberikan credit hak pemilik.
5. Entry tidak berunsurkan lucah.
6. Setidak nya di dalam blog/website korang kena letak  
7. Ayat dan penulisan seharusnya formal, dan tidak semua dalam bentuk penulisan bahasa pasar.
8. Di dalam blog/website korang seharunya ada Penafian/Disclaimer/Pengakuan. Ini penting untuk memberitahu segala media yang terkandung di dalam blog korang adalah hak milik persendirian.
9. JANGAN MEMUJUK/MENGGODA/MEMAKSA readers korang untuk klik iklan yang terdapat pada website korang. - Ini penting!!

ok rasanya 9 tips saja yang aku boleh berikan kepada korang semua, InsyahAllah kalau ada nanti aku akan update ok.
lagi satu yang aku nak share dengan korang semua, tengok lah pada post aku kat facebook dalam awal bulan March 2016. Gigih tak? aku pergi delete mana semua entry aku yang dulu-dulu kala tu. Ada yang menarik dan ada yang entry bodoh. Semua tu aku delete sebab memang tak memberi kesan keapda semua orang pun, especially readers aku.

Jadi apa lah sangat bagi aku untuk delete beberapa entry demi untuk meraih tujuan yang lebih positif. mungkin sebab dulu aku berblog aku ingat lagi aku jenis yang tangkap muat, apa yang aku rasa berbaloi untuk sumbatkan di dalam blog, aku masukkan tanpa mengikut kategori jadi itu yang membuatkan blog aku terasa seperti buah yang busuk walaupun nampak ranum dari luar. - Faham ke tidak? hahaha
ok guys till next time ok...

No comments :