Jun 30, 2010

berkomunikasi dalam chinese boleh dapat discount

YO!!! what's up...cool tak akak??

MySpace hye uolss apa khabar semua hari ini sihat?? FUH!!! baru aku tahu betapa susahnya nak mengupdate serta berBW klu kita busy dengan kerja kann lepas ni aku kena bayar hutang aku untuk menziarah blog korang ok. Sebelum aku nak keluar rumah ni sempat lagi nak update entry huhu takpe uolss yang penting kita gigih berusaha betul tak???

ok jom kita ke topik utama iaitu bertutur dalam bahasa cina kita akan mudah dapat diskaun kat mana2 tempat. Contohnya terdekat macam mama aku sendiri dulu time zaman remaja ala2 manja katanya dia berkerja dengan chinese people so most of the time dia spent dengan chinese people hingga membuatkan mama saya ni boleh bertutur dalam bahasa cina Hokkien begitu smooth kata omputihnya. So pada suatu hari ni aku menemani mama ke pasar borong nak beli barang2 rumah la uolss dan biasalah kat hometown aku kat sandakan tu orang cina memang majoriti mereka adalah berniaga jadi adakalanya mak aku bercakap dengan untie2 cina tu.

Huh!!! u taw cakap cina kah?? takpe uols boleh minta diskaun sama untie...

Entahlah apa yang mereka berbualkan itu tapi kalau aku tengok dari body language mereka seperti tengah ber"bid" something uolss. Since untie tu taw mama kita boleh bertutur so barang tu pun dapat murah huhu. Siap bagi extra lagi mana tak aku makan hati haha

body language mereka berdua ala2 dalammalap gituu...

P/S : aku ni gigih minta mama ajarkan tapi tak boleh la uolsss...kalau sikit2 tu taw la...kat kampus pun amik Bahasa Mandarin tapi aku prefer Hokkien berbanding Mandarin...korang macam mana??

QieflysiDolce

6 comments :

Sharinginfoz said...

memang bagus kalau dapat bertutur bahasa org lain kan

molliesa said...

pernah bawak adik (dia tahu cakap mandarin) ke kedai, dan dapat diskaun.hehehe..padahal cakap dah makan ke belum, nama apa..tu je..hehe

tieha ismail said...

dh lme teringin nk blaja bhse cina...
bynk dpt faedah...
memandangkan chinesse nie merata tempat ader kt dunia nie...

Asmi Asmidar said...

banayk faedah belaja bhse cine...

IRAH HAJERAH AZMAN said...

kecik2 dulu penah blaja bahasa cina tapi dah lupe :P

Adam Haiqal said...

bkn bahasa cina je,tapi semua bahasa mempunyai kelebihan..:)

tp apakah agenda org cina ye??
nak jatuhkan org melayu tu,aku dah tawu dari dulu..
tp org melayu xperasankah??
jgn smpai 1 hari nnti bhsa cina jd bhsa rasmi negara malaysia..