Dec 7, 2012

Jom kira perbelanjaan bulanan uols. Anda BOROS atau anda JIMAT?

hey uols,

dah makin dekat hujung tahun ni makin banyak perbelanjaan yang kita perlukan, banyak ker? maklum lah uols YES (Year End Sale) pula tu of course duit tu mengalir jer. Pengawalan keluar masuk duit itu amatlah penting, baik nya kalau ada masuk duit pada tiap bulan, kalau asyik keluar jer tapi takde yang masuk so macam mana tu. Sapa yang nak jawab haha. 
Ok ini adalah merupakan kaedah yang sesuai untuk student yang menganggung seperti aku nie. Shopping tak hingat dunia orang borong aku pun borong. So untuk menampakkan impak dia disitu ialah dengan rekod apa setiap perbelanjaan kita setiap bulan.
 Ye aku tahu sesetengah orang memang tak suka mengambil tahu berapa nila mereka berbelanja dan keluarkan untuk sebulan tapi bagi aku ianya amatlah seronok, sekali gus kita boleh buat perbandingan untuk setiap bulan berapa purata perbelanjaan tu. Graph perbelanjaan uols tu makin menaik atau menurun.

so walau macam mana pun aku tetap akan cuba untuk minimize kan benda yang akan membuatkan aku bersikap boros. Aku jenis yang memang tak boleh nak duduk diam, kalau boleh tu hari-hari nak keluar jalan walaupun dah pasang niat siap dari rumah "Ok hari ni aku just nak window shopping tak nak shopping" but guess what? smpi je kat shopping mall cannot control of my self terus borong lagi ahaks :) so sometimes tu i do prefer better takde duit sebab i tak akan seboros ini. (T_T)

Like yesterday, i ker zara women collection KLCC untuk usha jeans, oh my jeans i dah fitting dan ianya cukup2 selesa. Rasa macam boleh review lepas ni ahaks. Tapi bila aku fikir balik berbaloi ker aku nak rembat sekarang sedangkan time dah kerja nanti or gaji aku boleh shopping sakan. FUH~ takper simpan dulu niat tu later on baru i akan ambush outlet mereka haha.
 well an you guys see, yang banyak-banyak itu adalah receipt yang i akan simpan tiap kali berhsopping tak kira lah kecik macam mana pun nilai barang tu i akan simpan untuk di-record-kan pada tiap hujung bulan. Hasilnya adalah seperti dibawah:
well as u guys see bulan 10 my budget untuk shopping beli belah segala amatlah limit sebab time tu i tengah busy practical which is amik masa 4 bulan.. The total is only cost for RM549.41 compared to November total my expenses is RM789.75 sebab definitely bulan november i dah banyak masa terluang so masa untuk memborong terlalu banyak masa yang free. So every time i keluar hang out dengan kawan i kat shopping mall tak kesah lah PAVILION, SG WANG or KLCC pasti akan balik dengan satu paper bag. 

ok so ini untuk my own conclusion, when ever i practical bulan october tu masa untuk ber-shopping tu amatlah kurang, usually time i practical / kerja i jarang untuk keluar hang out sebab terlalu penat better duduk kat rumah so selamat sikit saving. Haha so my word is:

when you buy  things "Do You Want It or Do You Need It"
uols semua AWAS~ yer akak perhatikan keluar masuk duit uols semua~

No comments :