Aug 13, 2019

Kenapa terasa down sangat hari ni? Rupanya ada hikmah di sebaliknya

Ni serius aku nak tanya pendapat korang, ataupun mungkin korang pernah lalui benda yang sama aku experienced before this. fuhhh ambil sedikit masa juga aku nak share benda ni. Sebab aku takut korang akan kata "benda merapu" macam ni pun nak share. Tapi takpe lah wei, aku tetap nak update entry ni sebab aku nak luahkan apa yang aku rasa dan siapa tahu sedikit sebanyak berkongsi cerita dan pengalaman kan?

Pernah tak korang rasa macam sehari tu korang tiba-tiba je down. Kemudian slowly korang macam hilang mood. Lepas tu korang terasa overwhelmed dengan keadaan sekeliling. Out of sudden korang jadi super sensitive rasa emosi. Di tambah pula dengan masalah di tempat kerja yang tiada kesudahan nya. 

Wei kalau korang baca faktor di atas tu, macam lebih terjerumus ke arah wanita tengah datang period kan? Sikit-sikit nak emo, sikit-sikit nak marah. Hurmm bukan tu yang aku cuba nak sampaikan. Ini terjadi dekat aku minggu lepas. Aku rasa down sangat-sangat sampai aku menjauhkan diri dari orang ramai, malah dekat rumah tu aku lebih selesa untuk duduk di dalam bilik menyendiri. Kadang ada masa tu aku bertenggek di koridor untuk ambil udara segar sambil menikmati sunset di sebalik kota KL yang besar ni / ataupun menikmati view malam kot KL ni.

Di dalam keadaan aku "down" ni juga aku semakin mengenali siapa diri aku yang sebenar. Biasanya bila kita dalam mode down ni, banyak benda yang kita akan fikirkan. Mendekatkan diri kepada tuhan (ok ni mungkin sebab faktor usia) biasanya bila sebut saja issue berkenaan dengan Tuhan dan Agama aku mendapati issue ni memang sedikit sensitif LOL. 

Sampai satu tahap tu aku rasakan, wei teruk gila ujian yang aku dapat untuk hari ni.

SEHINGGALAH ESOK PAGINYA BILA KITA START NEW LIFE AS IN NEW CHAPTER.

semuanya jadi fresh, ye betul lepas bangkit dari tidur seperti diri kita ni di reset semula untuk jalani semua rutin harian seperti normal balik. 


Dan bila semuanya berjalan dengan baik, kerja pun ok, emosi dah stabil then aku dapat satu berita mengembirakan. Aku menarik nafas lega, dan aku rasa bersyukur dengan-NYA. Which is merumuskan kepada segala kemurungan aku hari sebelumnya. Ok apa yang aku cuba nak sampaikan dekat sini setiap ujian (tidak kira dari segi emosi atau physical) yang di berikan pada kita semua tu ada maksud tersirat yang telah di atur cantik/indah kepada kita semua. 



actually situasi seperti ni dah banyak kali terjadi dekat diri aku, it's just aku nak share dengan korang semua. Ini yang aku lalui, dan mungkin apa yang korang lalui scenario yang lagi dasyat dari aku. Aku selalu percaya pada pencaturan rezeki/takdir/jodoh dan kematian di tangan maha pencipta. Aku percaya yang rezeki Allah itu luas, aku selalu cakap dengan kawan aku. Siapa kita untuk mengadili pencaturan dari-Nya. Terima je ujian yang diberikan untuk sehari dua dengan hati yang terbuka, lapang kan dada untuk berfikirkan jauh. 


Kita tidak akan pernah tahu khabar berita gembira macam mana yang bakal korang terima. Teruskan positif ok? Janji dengan aku?

No comments :