May 17, 2017

Kita tawan Gunung Datuk, Rembau @ Negeri Sembilan

hi uols,

Kali ni rasanya nak pergi tawan Gunung Datuk di Rembau pula, Tapi apa yang bestnya bila semua plan last minit ni memang menjadi kan. Boleh katakan smooth je perjalanan tu Alhamdulillah mujur ada pamoga. haha

Untuk pengetahuan korang semua, Gunung Datuk ni terletak kat Rembau, Negeri Sembilan, dan ketinggian gunung ni setinggi 885 meter (2,900 kaki) dari permukaan laut. Jadi kepada mereka yang nak try tawan gunung datuk ni haruslah ada stamina yang kuat ok.

kalau nenek tahap 60 pun mampu takkan lah korang tak boleh kan? Percaya atau tak, aku dengan kawan aku sorang ni amik masa 50 min untuk sampai ke puncak. wohoooo 

kalau korang pergi during peak hour, atau holiday season sure parking space tu memang tipis nak dapat dekat proper space. Jadi most of them yang datang dalam sekitar pukul 9 pagi dah kena park tepi jalan berbukit.
sebelum korang memulakan ekspedisi mendaki gunung ni, fees sebanyak RM 5 akan di kenakan setiap kepala. Kemudian korang kena register nama korang sebagai check in dan check out. 

bagus juga sistem yang di buat ni, so mana yang tak check out tu confirm sesat kat atas. CHOiiiiiiii...
signage kuning ni salah satu mark untuk korang teruskan pendakian korang ke jalan yang lurus dan di redhai. Aku tiap kali ternampak mark ni semangat aku membuak2 nak teruskan mendaki. 
ok sikit lagi nak sampai tu, time ni excited sesangat sebab batu besar berada di atas aku. Serius besar wei. 
sebelum korang sampai ke puncak teratas untuk melihat view yang cantik, korang kena naik dua stage batu ni. Gayat tu memang gayat tapi korang kenalah sentiasa berjaga dan berwaspada ok. 
bila korang dapat naik batu pertama, nanti korang akan jumpa batu di salut lumut warna background ni, serius cantik :)
Cuaca tidak menentu tengah hari tu sebab kabus terlalu tebal, kejap clear dan kejap berkabus balik. Dan yang paling tak boleh move on tu bila angin kuat menandakan hujan lebat. Perghhhh semua orang kesejukan kat puncak time tu sebab hujan lebat sesangat. 
di kawasan ketibaan ni ramai hikers yang bermalam khemah bersepah, hurm aku memang tak ready lagi kalau nak bermalam kat hutan haha. Mungkin aku akan pertimbangkan satu masa nanti. Buat masa sekarang ni aku prefer untuk pergi balik hari je.
Di kesempatan ni, aku nk wish kat korang semua Selamat Menyambut Bulan Ramadhan ye.

Sorry guys, ni entry pertama aku untuk aktiviti outdoor macam ni, so next time aku akan cerita dengan lebih details lagi ok. Haha excited sangat nak share dengan korang pengalaman aku tawan gunung datuk ni. ok next bukit ialah BUKIT CONDONG.... wohoooo just can't wait guys.