Feb 19, 2014

Tips: Jangan duduk dengan wallet di belakang poket seluar.

 Hi Uols,

Di malam yang mulia ni sesuai untuk uols sentiasa beringgat tidak kira dimana anda berada duduk seharusnys tegak untuk menyokong tulang belakang anda untuk berada dalam posture yang tegak dan bukan melencong yer ^_^

Nasihat kesihatan ini lebih kepada golongan lelaki sebab biasanya lelaki sahaja yang suka letak wallet di poket belakang seluar mereka. Perempuan ada tak? Ada juga..tapi jarang-jarang. Kenapa kata jangan duduk atas wallet? Sebab:
  • Dompet/wallet anda boleh menyebabkan sakit yang teramat sangat pada belakang dan punggung anda dan ia juga membawa sakit sampai ke kaki
  • Duduk di atas dompet/wallet selama berjam-jam lamanya setiap hari boleh memampatkan saraf sciatic yang mengalir di bawahnya beberapa otot piriformis dan membawa kepada sindrom piriformis, sakit pinggang & sciatica.
  • Dompet/wallet bertindak sebagai baji yang memaksa pelvis, tulang belakang dan tubuh lari daripada alignmentnya.
  • Sepertimana anda tidak akan duduk di atas batu untuk tempoh masa yang panjang, anda juga tidak harus duduk di atas dompet/wallet anda.
  • Sesiapa yang memandu lebih daripada setengah jam duduk di atas dompet/wallet, mereka berpotensi untuk mendapat sakit sciatica atau belakang.

Pilihan yang terbaik lagi sihat adalah untuk meletakkan dompet/wallet ke saku depan seluar anda.

Jika anda perlu untuk meletakkan dompet/wallet anda di poket belakang, anda perlu mengeluarkannya sebelum anda duduk. 

Info ini dibawa oleh kementerian kesihatan kelempuk nusantara tak lain tak bukan Kifli Mally devasssss!! 

follow di sini sudahhhhh!
Instagram: @kiflimally
Twitter: @kiflimally